Український Центр суспільного розвитку

Ярослав Телешун

Експерт-політолог ГО Український Центр суспільного розвитку

  1. Головна
  2. /
  3. Ярослав Телешун
  4. /
  5. Топ-5 головних ризиків виборів-2019

ФОРМУЛА КОРУПЦІЇ: АНАЛІЗУЄМО ВИБОРЧИЙ ПРОЦЕС ЗА ДОПОМОГОЮ БІЗНЕС-ТЕХНОЛОГІЇ

44 кандидати в президенти – це добре чи погано, мало чи багато? Вже багато хто встиг висловитись з цього приводу. «Скептики» говорять про задовгий виборчий бюлетень і ускладнення виборчого процесу, «оптимісти» наголошують на тому, що вибір є і це важлива ознака демократії.

Варто зазначити, що список справді «серйозний», але реальний перелік претендентів на найвищу посаду є обмеженим. Та й ті будують свої виборчі кампанії під гаслом: «ніхто, крім мене». Нав’язуючи українському суспільству ілюзію про відсутність вибору і невідворотність майбутнього політичного процесу. І в цьому разі доцільно говорити, якщо не про «монополізацію», то про «олігополізацію» виборчого процесу. Поясню – це ситуація, за якої умови диктуються всього лише кількома найпотужнішими суб’єктами, що не завжди гарантує демократичність. Інші ж – своєрідний «фон» для боротьби за найвищу посаду у державі. А вести мову про політичну монополізацію в умовах нинішньої виборчої кампанії доречно тому, що саме «монополізація» є складовою відомої «формули корупції» американського економіста Роберта Клітгаарда. Проте, яка реалізовується в нашому випадку вже з політичним забарвленням і виборчою складовою. Адже для української політичної практики є традиційним запозичення технологій і прийомів з бізнесу. Згідно з цією формулою,

Корупція = дискреція + монополія – підзвітність

Згадаємо і про інші змінні формули. Про «дискрецію» або здатність посадової особи чи державного органу вирішувати будь-яке питання на власний розсуд. В даному контексті доречно говорити про використання адміністративного ресурсу як інструменту у виборчій кампанії. Інша справа, що нині цей ресурс не зосереджено цілковито в одних руках. Це безумовно «плюс». «Мінус» полягає в тому, що він активно застосовується. При чому всіма сторонами виборчого процесу. Кожна з політичних сил намагається посилити свій вплив на всі гілки влади: законодавчу, виконавчу, судову. Не забуває наш істеблішмент і про місцеве самоврядування і, тим паче, про «силовий» блок.

І тут доречно нагадати про ще одну складову формули корупції – «підзвітність» або відповідальність учасників виборчого процесу. Як свідчить українська практика, система правосуддя є занадто «лояльною» до порушників виборчого права. І кількість обвинувальних вироків для учасників протиправних дій під час виборів є гнітюче малою, що створює «відчуття вседозволеності» у учасників президентських перегонів. За такої умови будь-яка технологія, що дає результат є прийнятною і привабливою для представників політикуму.

Основна загроза полягає в тому, що за таких умов політична корупція перетворюється в інструмент соціального ліфту у владу, як для, так званих, «ретроградів», так і для «реформаторів». Така «формула успіху» трансформує вибори, будь-то президентські або парламентські, з форми прямого народовладдя і конкурентної моделі ротації політичного класу в державі на механізм «ходіння по колу». Коли представники «старої» системи, так і «прогресори» змушені використовувати однаковий набір технологій, що в підсумку ставить під питання виконання вимог «Революції гідності».

 

Поділіться в соціальних мережах

Facebook
Google+
https://ucsd.org.ua/top-5-major-risks-of-the-2019-election">
Twitter
LinkedIn

Інші записи автора

Радикалізм «за викликом»?

Ярослав Телешун Експерт-політолог ГО Український Центр суспільного розвитку Радикалізм «за викликом»? Монополія на насильство – це виключно прерогатива держави, і нічия більше. Проте останні події в Україні змушують в цьому…

Є ТАКЕ ПРАВО – АГІТУВАТИ

Ярослав Телешун Експерт-політолог ГО Український Центр суспільного розвитку Є ТАКЕ ПРАВО – АГІТУВАТИ  Поліцейські спецоперації, обшуки та затримання, розкриття “виборчих пірамід” службою безпеки спільно з прокуратурою… Черговий сюжет для голлівудських…

Топ-5 головних ризиків виборів-2019

Будь-яка виборча компанія – це ризик, виборча компанія в Україні – подвійний ризик. Які головні ризики виборів-2019? По-перше, існує загроза подальшої поляризації суспільства, поділу на антагоністичні політичні «табори»: «за» та…

Ярослав Телешун

Експерт-політолог ГО Український Центр суспільного розвитку

  1. Головна
  2. /
  3. Ярослав Телешун
  4. /
  5. Топ-5 головних ризиків виборів-2019

Топ-5 головних ризиків виборів-2019

Будь-яка виборча компанія – це ризик, виборча компанія в Україні – подвійний ризик. Які головні ризики виборів-2019?

По-перше, існує загроза подальшої поляризації суспільства, поділу на антагоністичні політичні «табори»: «за» та «проти».

Високий рівень конфліктності «президентського забігу» може призвести до перетворення виборчої компанії у «бої без правил». Низка кандидатів уже обмінялися  «традиційними» звинуваченнями в підготовці політичних опонентів до масового підкупу виборців, роботі на «іноземних агентів» та зраді національних інтересів на користь Російської Федерації. Додатково звинувачення були посилені темою, про яку в українському політикумі не прийнято говорити, а саме сімейними справами. У даному випадку мова йшла про ухиляння дітей кандидатів від участі в АТО. Виборча кампанія, що будується виключно на жорсткій критиці опонентів, без пропозицій конструктивного характеру, розколюватиме суспільство. Відповідно подальший хід виборчої кампанії з використанням такого інструментарію може «подарувати» піррову перемогу новообраному Президенту. Він буде змушений в умовах зовнішньої агресії та складного соціально-економічного стану «зшивати» країну.

По-друге, можливий зовнішній вплив на виборчу компанію в Україні та спроби  ззовні «скоригувати» результат президентських виборів у своїх інтересах.

Сьогодні жодна з держав світу, зокрема і Україна, не може 100% убезпечити себе від зовнішнього втручання у внутрішні справи за допомогою різноманітного набору інструментів: кібератак, інформаційних спецоперацій та масштабних маніпуляцій у соціальних мережах. Безумовно, Україні варто бути готовою до спроб зовнішнього впливу на перебіг виборчої кампанії, та підтримки окремими державами «лояльних» кандидатів. Такий вплив можливий як через «пряме» нелегальне  спонсорство окремих політичних сил, так і через представлених в Україні потужних фінансово-промислових груп або транснаціональних компаній, дипломатичного корпусу, ЗМІ тощо.

По-третє, не виключені спроби масового підкупу виборців.

Незважаючи, на заяви і звинувачення лідерів президентських перегонів щодо «брудних» методів опонентів, можна стверджувати про підготовку цілих «мереж» для підкупу. Це пояснюються як низьким рівнем політичної культури політичного класу та виборців, так і прогалинами у діючій законодавчій базі щодо визначення підкупу. Тому парламент має якнайшвидше ухвалити відповідні законопроекти, які б посилили відповідальність за підкуп громадян під час виборчих кампаній

По-четверте, існує загроза прямого втручання правоохоронних органів у президентські вибори – причому на боці когось із кандидатів.

Роль правоохоронних органів як «охоронця» Конституції та демократичних процедур під час виборчої компанії є вкрай важливою. Важливим також є незаангажоване та оперативне  реагування поліції на порушення всіх без винятку штабів кандидатів. Трансформація поліції з «арбітра» виборів у безпосереднього учасника може призвести до непрогнозованих наслідків та спровокувати серйозну внутрішньополітичну кризу.

По-п’яте, під час проведення масових заходів існує загроза використання вогнепальної зброї.

За інформацією Генпрокурора України, населення країни володіє орієнтовно 3-5 мільйонами одиниць нелегальної зброї. За умови протестних акцій (невизнані результатів виборів як у 2004 році), високого рівня суспільної агресії та можливого зовнішнього чинника існує велика загроза використання зброї. Забезпечення дотримання мирних акцій та масових заходів в даному випадку покладається не тільки на правоохоронні органи, а й на кандидатів в президенти та громадянське суспільство.

Тому, надважливим завданням на президентських і парламентських виборах 2019 року є безперервна комунікації та співпраця правоохоронних органів, політичних сил, громадянського суспільства, ЗМІ та експертних кіл з метою недопущення вищезазначеного розвитку подій.

Поділіться в соціальних мережах

Facebook
Google+
https://ucsd.org.ua/top-5-major-risks-of-the-2019-election">
Twitter
LinkedIn

Інші записи автора

Підсумки “публічних торгів” кандидатів в президенти

Ярослав Телешун Експерт-політолог ГО Український Центр суспільного розвитку Підсумки “публічних торгів” кандидатів в президенти 29 березня завершується перший етап «публічних торгів» кандидатів в президенти. Згідно класичних традицій «українського електорального аукціону»…

Є ТАКЕ ПРАВО – АГІТУВАТИ

Ярослав Телешун Експерт-політолог ГО Український Центр суспільного розвитку Є ТАКЕ ПРАВО – АГІТУВАТИ  Поліцейські спецоперації, обшуки та затримання, розкриття “виборчих пірамід” службою безпеки спільно з прокуратурою… Черговий сюжет для голлівудських…

НАУКА КОНТРОЛЮВАТИ ТА ОБИРАТИ

Ярослав Телешун Експерт-політолог ГО Український Центр суспільного розвитку НАУКА КОНТРОЛЮВАТИ ТА ОБИРАТИ Правоохоронці забезпечують законність виборчого процесу. Але хто ж може й має проконтролювати самих правоохоронців? Тим більше в умовах…